ALS-Suomi - Foorumi
Lokakuu 16, 2018, 21:09:27 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: TERVETULOA ALS-SUOMI FOORUMILLE!
FOORUMIA EI PÄIVITETÄ TÄLLÄHETKELLÄ. UUSI YLLÄPITO ALKAA SYKSYLLÄ 2014.

ENNEN FOORUMILLE KIRJOITTAMISTA, LUE ENSIN YLLÄPITO -OSIOSSA OLEVAT ALOITUSOHJEET! 15.3.2009: ALS-SUOMI SIVUT AUKI OSOITTEESSA www.als-suomi.fi

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kuntoutukseen  (Luettu 16670 kertaa)
evenurse
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #15 : Toukokuu 02, 2012, 19:05:33 »

Hei untuvikko ja muutkin,
kuntoutuskurssit ovat siis ryhmämuotoisia ja koostuvat pitkälti luennoista ym ryhmätoiminnoista, toki joitakin yksilöaikoja ja -haastatteluja on mukana. Ne ovat vertaistuen kannalta tosi hyviä, kokemusten jakamista toisten kanssa. Usein niissä on myös omaisille muutama päivä mukana oloa.

Yksilölliset kuntoutusjaksot ovat sitten yksilöohjelmaa suurimmaksi osaksi. Kuntoutussuunnitelma kannattaa laadittaa, kts. Kelan sivuilta http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180608172300HL ja niille on mahdollista päästä useamminkin, jopa vuosittain. Kannattaa vaan hakea niitä Kelalta. Kunt.suunnitelmaan kannattaa laittaa suunnitelma kunt.jaksoista, niiden tiheydestä ja liitteeksi vaikka neurologin lausunto niiden tarpeellisuudesta. Kelan sivuilta kurssihausta voit katsella missä, milloin ja millaisia kursseja on tarjolla.

paperisotaahan siinä hakemisessa saa käydä, mutta sellaista se on byrokratian kanssa.
tsemppiä ja ihanaa kesän odotusta KAIKILLE,
eve
tallennettu
sari63
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : Toukokuu 02, 2012, 22:21:40 »

En ilmeisesti kuntoutujana tiedä, miten yksilöllistä kuntoutusjaksoa haetaan, kun evenurse laittoi paremmat ohjeet. Toteaisin vain, että hakemukseen tarvitaan aina se lääkärinlausunto tai kuntoutussuunnitelma. Ei se ole mikään "vaikka lääkärinlausunto-liite". Lisäisin vielä, että yksilöllistä kuntoutusjaksoa voi toivoa myös itselle sopivalle ajalle, ei sen tarvitse olla sieltä kelan sivuilta oleva kurssi.
No, mitäpä minä tästä tiedän...  Virnistää Virnistää
tallennettu
Tuulikki
Jr. Member
**
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #17 : Toukokuu 04, 2012, 16:34:10 »

Moi,

Siskohan repes;) noo kato Sari ehkä meillä ei vielä 13x kokemus riitä antamaan ohjeita tälläseen;) ja 7 vuotta virallista diagnoosivuotta...
kyllä siinä ajassa on KELAN koukerot tulleet aika tutuiksi ja lomakkeet liitteineen;)

Tuulikki
tallennettu
Tuulikki
Jr. Member
**
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : Toukokuu 04, 2012, 19:22:24 »

Hei,

Lisäyksenä vielä edelliseen; yksilöllisen laitoskuntoutuspaikan voi ja saa valita ihan itse Virnistää Kela ei sitä määrää...tänä vuonna voi kokeilla yhtä ja ens vuonna toista.
Minä hain vaihtelun vuoksi tänä vuonna Rokualle ja se kannatti Iskee silmää olen todella tyytyväinen.

Valtakunnalliset ALS-päiväthän järjestetään tänä vuonna täällä pohjoisessa ja juuri tuolla Rokuan kuntoutuslaitoksessa.

Tuulikki
tallennettu
untuvikko
Newbie
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #19 : Toukokuu 09, 2012, 15:36:16 »

Hei,

pikkuhiljaa alkaa hahmottua tämä kuntoutuksen viidakko. Olen nyt lauantaina menossa Alsin ensitietopäiville Kumpulaan. Sielläkin varmaan käydään näitä kuntoutusasioita läpi. Luulen, että minun olisi hyvä nyt hakea sellaiselle sopeutumis/kuntoutuskurssille syksymmällä. Lääkärin kirjoittamassa B-lausunnossa oli oikeastaan vaan todettu diagnoosi ja sen sellaista. Toinen puoli paperista, jossa olisi ollut kuntoutussuunnitelmasta tietoa, olikin jätetty tyhjäksi. Maksoin tuosta ikävästä diagnoosi-paperista siis yli parikymppiä. Byääh!

Untuvikko
tallennettu
sofi
Newbie
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #20 : Elokuu 10, 2013, 17:38:00 »

Hei! Kuinka saisin puolison lähtemään kuntoutukseen? Hän on käynyt vain perehdytysvalmennuksen. Nyt laitoskuntoutus ei edes kuulu kuntoutussuunnitelmaan. Ensi vuotta ajatellen kyselen vinkkejä.  Huh
tallennettu
Trulli
Newbie
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #21 : Elokuu 11, 2013, 16:51:31 »

Hei - paha mennä sanomaan miten ketään voi kuntoutukseen tms. pakottaa jos ei tunne tarvetta itse lähteä. Olin keväällä ensimmäisessä kuntoutuksessa itse koin että siitä oli kaikkiaan hyötyä. Sai tietoa ja erilaisia vinkkejä fysioterapiasta jne vaihtoehdoista. Mm. voice massage tuntui heti omalta ja olenkin sitä nyt hakenut kurssin jälkeen. Sääli vain ettei sitä lajia vielä kela korvaa.
Lämpimästi suosittelen vertaistuki tapaamisia jne  - ja ottakaa sellaisessa kuntotuskokemukset puheeksi. Sieltä voisi muiden kokemusten kautta saada vinkkiä ja huomamatta potkua hakeutua itse tuollaiseen yksilölliseen kuntoutukseen. Sitä nyt ryhdyn itse puuhaamaan ensikevääksi kuntoutusohjaajani kanssa.  Cool
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!