ALS-Suomi - Foorumi
Huhtikuu 24, 2014, 07:48:23 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: TERVETULOA ALS-SUOMI FOORUMILLE! ENNEN FOORUMILLE KIRJOITTAMISTA, LUE ENSIN YLLÄPITO -OSIOSSA OLEVAT ALOITUSOHJEET! 15.3.2009: ALS-SUOMI SIVUT AUKI OSOITTEESSA www.als-suomi.fi

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hengityksen "toimivuuden" mittaus  (Luettu 8043 kertaa)
Tuulikki
Jr. Member
**
Poissa Poissa

Profiili
« : Huhtikuu 03, 2009, 19:46:47 »

Moi,

Martti, oikea hengitys teknikka auttaa päivisin mutta yöllä kun nukut sikeästi et voi siihen vaikuttaa.
Testithän tehdään yöllä nukkuessa, piuhoja on vaikka kuinka. Aamuastrup kertookin sitten loput eli valtimosta otettava verikoe.
Siitä näkee verikaasut ja kuinka hiilidoiksidia kertyy.
Nämä arvot ovat muuttuneet aikas paljon verrattuna aikasempaan.
Ne ovat nyt normaali tasolla, sormesta otettava testi kertoi yöllä arvon olevan 98%(norm.100).

Ystävällisin kevät terveisin
Tuulikki Hymyilee leveästi
tallennettu
Raili
Vieras
« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2009, 20:40:41 »

Pari kertaa on yöllä Kankaanpäässä mitattu mun hengitys. Sanoivat kaiken olevan hyvin.

Nukun yöllä myös selälläni ja hengittäminen sujuu hyvin. Oikealla kyljellä nukun myös, mutta mun oikea olkapää ei tykkää siitä yhtään. Vasemmalla kyljellä nukun vähän, sillä nenäni oikean sieraimen ulkolihas painuu alaspäin ja tukkii sieraimen ja vaikeuttaa hengitystä.

Olen onnekas, kun voin nukkua selälläni Virnistää

tallennettu
martti
Vieras
« Vastaus #2 : Huhtikuu 03, 2009, 20:53:01 »

Hei!
Minä käyn TYKS: kuntoutusryhmän tutkimuksissa pari kertaa vuodessa ja Paimion sairaalassa yön yli myös pari kertaa vuodessa.Nuo yötestithän täälläkin
tehdään koneella ja aamulla lääkäri ottaa valtimosta verikokeen. Siellä lääkäri sanoi, että 100 on normaalin ala-arvo, jos on alle sen katsotaan olevan lievästi
hengityvajetta. Minulla on heitelly 100 molemmin puolin, jostain syystä aina talvisin huonommat arvot. Esim. kesäkuussa 08 107 ja joulukuussa 08 98 ja suurin
piirtein samassa suhteessa edellisenä vuonna. Testeillä tarkoitin puhallus ja käsivoimatestejä, jotka heittelevät suuresti Paimion ja TYKS:n välillä toisella ne
tehdään osastolle tulopäivänä iltapäivisin jolloin usein on hieman väsynyt. TYKS:ssä ne taas tehdää aamulla ensimmäiseksi, joka ehkä osittain selittää niiden
välisen eron.

Keväisin terveisin
Martti

PS. Kiitos Mikko, että siirsit viestini oikealle paikalle.
tallennettu
alsadmin/mikko77
Administrator
Sr. Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2009, 08:14:05 »

Erotin Rilutek -ketjusta tämän mielenkiintoisen ja tärkeän Hengitys -"sivujuonteen" omaksi ketjukseen.

-Mikko-
tallennettu
alsadmin/mikko77
Administrator
Sr. Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : Huhtikuu 04, 2009, 08:30:56 »

Tämä yöllinen mittaus on mielenkiintoinen tulkittava, kun siinä näkyy olevan tulkintaeroja keuhkolääkäristä riippuen. Oma keuhkolääkärini sanoi, että hapetus laskee yön aikana terveellä ihmiselläkin 2% (100%-->98%). Tästä näkyy olevan muitakin tulkintoja.
Hapetusta tärkeämpi (noissa rajoissa) on kuitenkin seurata yöllisiä hiilidioksidiarvoja. Tämän seuraamiseen käytetään ilmeisesti nykyään yleisesti capnometriä, joka mitaa co2 sekä happipitoisuutta koko yön. Yön jälkeen aamulla otettavalla astrupilla (valtimoverinäytteen verikaasut) "skaalataan" sitten yölliset capnometrin lukemat ja saadaan kokonaiskuva yöllisen keuhkotuuletuksen riittävyydestä tai riittämättömyydestä.

-Mikko-
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2009, 08:33:03 kirjoittanut alsadmin/mikko77 » tallennettu
Raili
Vieras
« Vastaus #5 : Huhtikuu 04, 2009, 09:14:33 »

Olen huomannut omalla kohdallani, että kuntoutus on avain sana myös hengityksessäni.

Jumpparit ottavat huomioon oikean hengityksen liikkeissä. Joskus tulee pidäteltyä hengitystä ja jumpparit huomauttavat siitä hienovaraisen jämäkästi. Cool

Silloin tällöin tehdään hengityksen mittauksia bef -laitteella.

tallennettu
martti
Vieras
« Vastaus #6 : Huhtikuu 04, 2009, 09:19:15 »

Hei!

Taisin sotkea prosentit ja muut arvot täysin niin käy kun luottaa liikaa muistiinsa. Nyt katsoin papereista ja tuo % arvo on saturaarioprosentti eihän se
voikaan mennä yli 100%. Valtimoverinäytteestä otettu arvo O2 oli minulla viime vuoden joulukuussa 10,2 ja se on välillä pudonnut alle  10 joka on viite-
arvon alaraja, jota tarkoitin kirjoituksessani. Siitähän ei Tuulikki kirjoittanut lainkaan. Anteeksi että sotkin asiat.

Martti
tallennettu
lisbet
Full Member
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Metsuri - ja vielä omilla jaloilla

Profiili
« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2010, 05:01:14 »

Mittailtiin multakin keuhkojen toimivuutta eka kerran eilen. Happisaturaatiotaso oli ihan normaali, mutta puhallusarvot huonot. Oli lääkäri ymmällään ristiriidasta ja seuraus on se, että menen osastolle yöksi, jossa tutkailevat tarkemmin asiaa.

Saan olla kiitollinen keuhkojeni toimintaan ottaen huomioon yli 30 vuoden tupakoinnin. Ja kyllä tosiasia on, että nuo raskaat metsätyöt on pitäneet keuhkoni kunnossa, kuten myös muut paikat. Olen siis sitä mieltä, että jos olisin jäänyt sairaseläkkeelle diagnoosin saatuani, olisi kuntoni myös tosi huono verrattuna tämän hetkiseen. Eli taaskaan en kadu sitä, mitä olen tehnyt, eli työntekemistä. Yleensä kadunkin vain sitä, mitä en ole tehnyt, ja eläkkeellejääminen ei ole katumuksen aiheita.
Lisbet
tallennettu
alsadmin/mikko77
Administrator
Sr. Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : Helmikuu 12, 2010, 05:20:52 »

Mittailtiin multakin keuhkojen toimivuutta eka kerran eilen. Happisaturaatiotaso oli ihan normaali, mutta puhallusarvot huonot. Oli lääkäri ymmällään ristiriidasta ja seuraus on se, että menen osastolle yöksi, jossa tutkailevat tarkemmin asiaa.

Saan olla kiitollinen keuhkojeni toimintaan ottaen huomioon yli 30 vuoden tupakoinnin. Ja kyllä tosiasia on, että nuo raskaat metsätyöt on pitäneet keuhkoni kunnossa, kuten myös muut paikat. Olen siis sitä mieltä, että jos olisin jäänyt sairaseläkkeelle diagnoosin saatuani, olisi kuntoni myös tosi huono verrattuna tämän hetkiseen. Eli taaskaan en kadu sitä, mitä olen tehnyt, eli työntekemistä. Yleensä kadunkin vain sitä, mitä en ole tehnyt, ja eläkkeellejääminen ei ole katumuksen aiheita.
Lisbet

Älä ole huolissasi. Spirometria puhalluskoe ei useinkaan ole luotettava, jos suun alueella on lihasheikkoutta, koska huulet falskaa mittauksen aikana. Itselläni on spiroarvot 50% viitearvoista, mutta yölliset capnometrilukemat ja verikaasut aivan viitearvoissa. Paras mittari onkin oma keho, kunhan sitä oppii kuuntelemaan.

-Mikko-
tallennettu
Hippu
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : Helmikuu 12, 2010, 10:07:03 »

Hei,

Mulla on sellainen maski kotona mihin puhallan,laitetaan suun ja nenän eteen tiukasti, ja siinä on vastus,  koska suun lihakset on huonot en pysty puhaltamaan pilliin ja pulloon. Puhallan siihen päivittäin ja kun se ei anna mitään tulosta , otan monta kertaa kellosta aikaa kuinka pitkään puhallan, keskimäärin n. 15 sek. en tiiä onko tulos hyvä vai huono, fys.terapeutti piti sitä suht.hyvänä. Mikä sit lienee terveen ihmisen tulos? Itekkin oon tupakoinut vuoskymmenet.
Lima vaikuttaa tähän myös huonontavasti.
hippu
tallennettu
Ambra
Newbie
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2010, 21:24:55 »

Hei vaan pitkästä aikaa Hymyilee Olen pitänyt tapanani käydä säännöllisesti vilkuilemassa Mikon foorumia, mutta nyt ajattelin myös hieman laittaa muutaman sanankin.

Tuosta happisaturaatiosta; terveenkään henkilön happisaturaatio ei pidä olla 100% vaan yleensä hyperventiloivalla ihmisellä se nousee noin korkeaksi. Näyttää näköjään siltä, että riippuu vähän siitä kuka noita määreitä tulkitsee..?

Terveelle ihmisellekin riittää jotta tuo arvo on 95-98%, puhumattakaan siitä että sairastava henkilö hieman vähemmilläkin arvoilla pärjää vallan hyvin mikäli on pakko ja siihen elimistö tottuu. Näillä siis pärjää eikä sitä tosiaankaan katsota patologiseksi ominaisuudeksi  Hymyilee
tallennettu
lumitähti
Newbie
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : Maaliskuu 08, 2010, 17:28:34 »

Hei,

etsin tietoä näiltä sivuilta kokemuksia Cpap:in ja Bipap:in käytöstä. Missä vaiheessa  ja kumpaan, millä perusteilla, olette mahdollisesti päätyneet? Näidenkin käyttömahdollisuus on hyvä muistaa.
tallennettu
Ambra
Newbie
*
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : Maaliskuu 16, 2010, 09:30:32 »

Hei Hymyilee Kirjoitin tuohon toiseen ketjuun jossa käsitellään hengityskonehoitoa, ja tässä siitä pätkä kopioituna:

"
<Oma huomioni hengityskonehoitoon trakea-putken kautta ja pelkän ylipainemaskin kautta tapahtuvan ventiloinnin eroina on se, että tuo ylipainemaskin käyttö voi pidemmän päälle käydä ylivoimaiseksi..! Sen jatkuva paikoillaan olo kasvoilla on haittaava tekijä, se alkaa helposti hiertää ja sen liikahtaminen poissa paikoiltaan aiheuttaa vuotoa (ja täten mahdollista happivajetta..) ja sen myötä koneen reagointia poikkeavaan ventilointitapahtumaan. Tämähän johtuu siitä, että kone on ohjelmoitu tiettyihin ventilointi-vasteisiin, ja mikäli niissä ilmenee poikkeavauutta (kuten maskin vuotaminen tai letkun irtoaminen) kone hälyttää hyvinkin kuuluvasti.

Avanteen kautta tapahtuva hengitysavuste on siis pidemmän päälle huomattavasti haitattomampi ja tehokkaampikin kuin ylipainemaski-hoito. Onneksi en ole siinä asemassa, että joutuisin/pääsisin kellekään mitään sen erityisempää suosittelemaan, mutta JOS minulta sitä kysyttäisiin ja olisi pakko vastata, voisin subjektiivisen kokemukseni myötä suositella trakea-avannetta ja hengityskonetta. Tottumisen jälkeen uskon sen olevan vähemmän haittaava laite verrattuna tuohon toiseen mainitsemaani vaihtoehtoon. >"

Tuossa vain siis pätkä, ja perustuu vain hoitajan näkökulmaan siitä miten potilas pidemmällä aikavälillä saattaa hoitoihin reagoida. Ehkä kuitenkin luotettavimman kuvan saa heiltä, jotka jompaakumpaa hoitoa jo käyttävät.

Jokatapauksessa luulen tuon C-pap hoidon olevan vaivattomampaa kuin bi-papin; olisi hankalaa pitää maskia joka peittää sekä suun että nenän.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2010, 09:36:37 kirjoittanut Ambra » tallennettu
Upi
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : Maaliskuu 16, 2012, 15:59:14 »

Virnist&#228;&#228; onko kellään käytössä nenänkautta menevää ilmaletkua... nyt minulla on maski mut  nenänkautta tuntuimukavavamalta kun sain kokeillla..
tallennettu
Upi
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : Toukokuu 14, 2012, 13:54:25 »

Virnist&#228;&#228;  SILIKONILETKUA JA OIKEAA SUODATINTA EIVÄT SAA TILATTUA ODOTELLUT 3 VIIKKOA..  Hymyilee leve&#228;sti

SAIN UUDEN HENGITYS KONEEN NYT MENEE ILMA KURKUNKAUTTA HYVÄ ON  Hymyilee
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2012, 13:56:39 kirjoittanut Upi » tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!