ALS-Suomi - Foorumi
Elokuu 20, 2014, 09:48:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: TERVETULOA ALS-SUOMI FOORUMILLE!
FOORUMIA EI PÄIVITETÄ TÄLLÄHETKELLÄ. UUSI YLLÄPITO ALKAA SYKSYLLÄ 2014.

ENNEN FOORUMILLE KIRJOITTAMISTA, LUE ENSIN YLLÄPITO -OSIOSSA OLEVAT ALOITUSOHJEET! 15.3.2009: ALS-SUOMI SIVUT AUKI OSOITTEESSA www.als-suomi.fi

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kielen toimimattomuus -> puhumisen ja nielemisen vaikeudet  (Luettu 8995 kertaa)
lisbet
Full Member
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Metsuri - ja vielä omilla jaloilla

Profiili
« : Syyskuu 14, 2009, 08:39:53 »

Heips,
joku mainitsi hiivatulehduksesta kielessä. Ei se sitä ole. Se on vaan kielen toimimattomuutta, mutta huomasin kyllä omassa kielessäni harmaan paksun solukon toimimattomuuden seurauksena. Mutta nyt kieli on paremmassa kunnossa, koska botox-piikit sylkirauhasiin kuivatti suun ja irroitti tuon harmaan solukon. Nyt kieleni on helakanpunainen niinkuin pitää ollakkin. Ja makuaisti on parantunut ja kieli liikehtii paremmin. Tuo harmaa solukko ahdisti kieltä.

Pehmyt kitalaki on se paikka, joka ei jousta. Nämä kaksi kielen liikkumattomuus ja kitalaki ovat ne tärkeät välineet puheen tuotossa ja nielemisessä. Mulla pehmyt kitalaen toimimattomuus aiheuttaa sen, että kaikki mitä nielen tupsahtaa osittain nenästä ulos. Myös ilman säännöstely ei toimi ilman pehmyt kitalakea. Siksi nenä fuskaa, kun yritän puhaltaa.

Tärkeitä elimiä ja terapialla pannaan vähän parempaan kuntoon, toivottavasti.
Lisbet
tallennettu
Hippu
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2009, 08:32:18 »

Moikka,

Niin, siitähän se huono puhe ym. johtuu kun kieli ei liiku. Olen sanonut kaikille lähipiirissä, mikä mekanismi aiheuttaa tään huonon puheen, ja kehottanut niitä puhumaan kieli tönkkönä, ei oo onnistunut.
Joskus tuntuu etteivät ihmiset välttämättä tajua tuota hommaa, olen ajatellut että voisivat hyvin luulla, että tää aiheuttaa jonkinsortin keh.vamman päähän, koska puhehan kuullostaa siltä.

Kyllä tää niin raivostuttavan ärsyttävää on, että välillä tekis mieli antaa sähköiskuja tuohon kuolleeseen klönttiin, ja päähän myös siinä samalla. Joskus oon oikeesti ajatellut auttaisko sähköshokit , sehän laittais käyrät vähäksi aikaa sekaisin ja ehkä uuteen uskoon.

hippu   
tallennettu
lisbet
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2009, 11:34:19 »

Moikka,

Joskus tuntuu etteivät ihmiset välttämättä tajua tuota hommaa, olen ajatellut että voisivat hyvin luulla, että tää aiheuttaa jonkinsortin keh.vamman päähän, koska puhehan kuullostaa siltä.

hippu   

Oikeassa olet Hippu. Minuakin kohdellaan joskus kuin kehitysvammaista tai huonokuuloista: puhutaan selvästi ja hitaasti ja kovalla äänellä. Kumma juttu, kun puhe on ainoa ongelma, niin leimataan heti vammaiseksi koko paketti. Kotisairaanhoitohan ei suostunut enää kommunikoimaan kanssani isäni lääkityksistä. Tulivatkohan siihen tulokseen, että oon kestohumalassa tai niin vammainen, etten tajua mitä ohjeita antavat. No mulle aivan sama. Eihän mun tartte enää huolehtia siitä. Huolehdin vain omista asioistani.
Lisbet
tallennettu
Hippu
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : Syyskuu 27, 2009, 08:43:21 »

Hei,

Itse vältän puhumasta kellekään muille kuin tutuille, paitsi lääkärikäynneillä. Mutta iso ongelma on myös kasvolihasten heikkous. Puren jatkuvasti poskilihaksiin ja tuntuu ettei etenkään juoma meinaa pysyä suussa, vaan täytyy pitää paperinenäliinaa suun edessä ennenkuin nielasee. Samoin tuo syljeneritys on kamala vaiva. Ole tässä nyt sit vielä naisellinen.
Syön kyllä vielä ihan tavallista ruokaa, mutta sellaista mikä menee vaivattomasti alas.
Syöminen on muutenkin nykyään sotkuista hommaa.   
hippu
tallennettu
lisbet
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : Syyskuu 27, 2009, 10:08:36 »

Hei Hippu,
itsekin olen purrut poskiin jo pitkään, mutta nyt kun käyn siellä voice massagessa, niin poskien pureminen on vähentyny. Ja se johtuu siitä varmaan kun vm-terapeutti hieroo suun lihakset myöskin posken lihakset. Siis sillä on sormet mun suussa ja venyttää leuka ja poskilihaksia. Posket liikkuukin nyt paremmin.

Totta puhut tuosta syömisestä: sottasta puuhaa, ja mulla kun menee nenään kaikki tavara, niin on kiva niistellä syömisen jälkeen puoli tuntia. Tulee kaikenlaista nenästä niistäessä.

Ja sitte vielä se, että nieluun jää tavaraa syömisen jälkeen: siellä on kuulemma sellainen tasku. Sit ne tavarat irtoilee varottamatta - ja saattaa kulkeutua henkitorven puolelle. Rykimistä ja kakomista ja yskimistä ...
lisbet
tallennettu
Hippu
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : Lokakuu 28, 2009, 07:12:55 »

Moikka,

Tämän ruokailumuutoksen lisätuotteena olen huomanut, miten hampaat ovat menneet pienessä ajassa todella huonoon kuntoon.
Kiillevaurioita, värimuutoksia, hammaskiveä, kieli ei pysty enää puhdistamaan ruuanmuruja ruokailun jälkeen, ja on tietysti tullut juotua
happamia juomia mm. omenatuoremehu ym. oikea happohyökkäys, pitäis pestä hampaat joka ruokailun jälkeen, mutta olen pessyt ne aamulla ja illalla, kuten ennen. Ei riitä. Tuntuu, että kuinka kehtaan mennä edes hammaslääkärille, varmaan kauhistuu nopeaa muutosta mikä on tapahtunut vähässä ajassa. Nolo ongelma.

hippu
tallennettu
lisbet
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : Lokakuu 28, 2009, 19:04:18 »

Niin mullakin on suussa tapahtunut aikamoisia muutoksia. Jatkuva ientulehdus päällä ja verta vuotaa ikenistä joka kerran harjatessa. Mut mulla ei ole kiille lähteny, koska en juo suun kautta enää mitää vaan laitan letkuun. Mutta henki haisee pahalle...
lisbet
tallennettu
Tarskis
Vieras
« Vastaus #7 : Lokakuu 28, 2009, 20:50:38 »

Heips!
Heti syönnin tai juonnin jälkeen ei saa pestä hampaita. Pitää odottaa puoli tuntia, että happohyökkäys menee ohi. Ksylitolikarkit tai -purkka estää happohyökkäystä. Niitä kannattaa ottaa ruokailun ja napostelun jälkeen. Sähköhammasharja on oiva työkalu. Listerine tuhoaa hyvin suun bakteereita ja raikastaa samalla hengityksen.

Terveisin tänään hammaslääkärillä käynnyt
Tarskis
tallennettu
Hippu
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2009, 08:52:44 »

Heippa,

Juu, nuo kaikki on hyviä apuja. Xylitolia pitäis kyllä syödä, ennen söin sitä aina, nyt on jäänyt, pitää alkaa taas jauhaa purkkaa.
Uskon, että nuo hampaiden pintaongelmat johtuu siitä, kun juon happamia juomia, joutuu jonkinaikaa pitämään juomaa suussa, ennen nielaisua. Sehän ei tee hampaille hyvää. Mutta nopea on kyllä muutos, en voi kun ihmetellä.

hippu 
tallennettu
lisbet
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : Tammikuu 02, 2010, 09:09:29 »

Listerine olis hyvä suun raikastamiseen, mutta mutta mutta, kun suu ei toimi. Ei saa pidettyä sisällä suussa ja tuntuu muuten pirun mukavalta, kun listeriniä menee henkitorveen...
En siis suosittele em ainetta, jos on suun lihasten kanssa ongelmia - siitä voi syntyä isompia ongelmia.

Suurin ongelma itselläni on nykyään, että kun nielu ei toimi yhtään (botoxien vuoksi), niin sylkeä ei mene alas lainkaan. Se jää pyörimään kurkunpäähän, ja botoxi ilmeisesti aiheuttaa myös sen, että sylki sitkostuu nielussa. Eli nielussa pyörii sellainen sitkeä limainen klöntti ja herään tuohon yöaikaan yhden tai useamman kerran. Ja sitten ei muuta, kun nopeasti limaimurille, ettei vedä klönttiä  henkitorveen. Se näes tukkii aika hyvin röörit - kokemusta on näes...

Onneks on toi imuri, vaan sen huuhteluun tarvitsee vettä ja siks en voi kuljettaa sitä mukana töissä näillä pakkasilla... Kotona käytän  monta kertaa päivässä ja metsässä joudun turvautumaan talouspaperin apuun, jotta saan nielun puhtaammaks. Ikäviä asioita nämä tällaiset. Ainakin sivullisten silmin.
lisbet
tallennettu
Hippu
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : Tammikuu 02, 2010, 10:37:36 »

Terkka Lisbet ja Mikko,

Ihan just tuolleen se menee. Ajattelin muuten viime yönä kun sylkee nieleksin, että haluanko ollenkaan mitään botoxia, en usko että haluan, koska se vie tuon nielemishomman ihan kokonaan, ja sitä en haluu. Luulen, että miule tulis paniikkitunne jos ei vois niellä yhtään.
Ja nimenomaan tuo,kun mikään ei pysy suussa kun kasvolihaset on niin heikot, pitää olla aina nenäliina suun edessä.
Etenkin syödessä ja juodessa se on ihan ehdoton juttu. Ei tulis mieleen lähtee ravintolaan syömään.
Mie sain kans se imurin, mutta en oo vielä käyttänyt, oon saanut liman pois huuhtelemalla suuta ja paperilla, se on ongelmana lähinnä aamuisin.
Tää on kyllä inhottava ongelma. Onko peggi ollut hyvä ja toimiva? Tunnetko sen vatsassa? Oletko saanut painon nousemaan ja voimia takaisin se ansiosta?

Mikolta kysyisin vielä, miten tuo on mahdollista, että sait nielun toimimaan uudestaan? Voitko syödä/juoda ihan mitä vaan kuten ennen, ilman että henkeen menee mitään? Vai oliko sun nielemishomma ennen toimenpidettä vielä erityisen huono? 
Mutta hieno homma tuo on.
T. hippu

tallennettu
lisbet
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : Tammikuu 03, 2010, 19:50:21 »

Heips Hippu,
PEG on toiminut minulla ainakin tosi hienosti. Paino ei ole oikein noussut, mutta ON PYSYNYT. Voisin toki ruutata enemmänkin liemiruokaa, mutta tällä hetkellä olen pitäytynyt 1,3 litraan eli 2000 kaloria/vrk. Sillä mun paino pysyy ja odottelen tässä, että nielu rupeis toimimaan, nii alan tankkaamaan lisää suun kautta.

terkuin lisbet
tallennettu
himskukatti
Jr. Member
**
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : Maaliskuu 11, 2010, 21:10:42 »

Mustikka, mahdollisesti oireet ovat sitä.
Minä yskin ja kakistelin vuosia ja kävin lääkäreille valittamassa. Kukaan ei ymmärtänyt, että nenäänpäin menee muruja ja ne kutittavat.
Nyt olisi aika päästä useasti tapaamaan puheterapeuttia, joka neuvoo pehmeän kitalaen harjoituksia, puhumista ja nielemistä, että harjoitukset tulee tehtyä oikein ja motivaatio säilyy. Sitä iloa minulle ei suotu.
Himskukatti
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2010, 09:47:28 kirjoittanut himskukatti » tallennettu
Upi
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : Heinäkuu 18, 2011, 17:16:08 »

Virnistää Oletteko huomanneet että yöllä tietämättä tulee purtuahampaita? Minulla ainakin on aamulla hampaat kipeät vähänaikaa herättyäni...muutama hammas on jo mennyt..pitää pyytää lähete hammaslääkärille..miten teillä.....Tosin nyt näyttää et keskustelu on vähäistä johtuuko kesästä...
tallennettu
lisbet
Full Member
Poissa Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : Heinäkuu 25, 2011, 08:37:48 »

Virnistää Oletteko huomanneet että yöllä tietämättä tulee purtuahampaita? Minulla ainakin on aamulla hampaat kipeät vähänaikaa herättyäni...muutama hammas on jo mennyt..pitää pyytää lähete hammaslääkärille..miten teillä.....Tosin nyt näyttää et keskustelu on vähäistä johtuuko kesästä...

Puruongelmia on mullakin ollu ja jouduin poistattamaan yhden takahampaan.
ter lisbet
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!